Skip to Content

Hage- og grovavfallsordning

Forside - Henting av avfall

I området hvor Vesar har ansvaret for innsamling av avfall, er det en ordning for henting av hage- og grovavfall vår og høst. Ordningen varierer noe i de ulike kommunene, se nærmere informasjon under hva som gjelder i din kommune.



DETTE ER HAGEAVFALL:

Hageavfall er løv, kvist gress og bark.
Du kan sette ut papirsekker med hageavfall og buntet kvist for henting.
Kvist kuttes til en meters lengder og buntes sammen med tau.
Gress og løv samles i papirsekker.
Du kan sette ut maks 15 enheter pr husstand og maks 25 kg hageavfall pr enhet.

Papirsekker for hageavfall kan bestilles i fastsatte bestillingsuker vår og høst. Sekkene kan bestilles via melding i appen Min Renovasjon, eller via skjema her på hjemmesiden vår som kun er tilgjengelig i bestillingsperioden. 
Fristen for å bestille hageavfallssekker våren 2020 var 01.03.

Dette kan du ikke sette ut til henting:
Hageavfall i plastsekker, jord og stein, stubber, annet avfall.

Husk at du kan levere hageavfall gratis på en av våre gjenvinningsstasjoner hele året.

DETTE ER GROVAVFALL:
Grovavfall er avfall som er for stort for restavfallsbeholderen. F.eks. møbler, fritidsutstyr, hvitevarer, trematerialer (buntet) mm.
Ee-avfall som for eksempel lamper, datamaskiner, kjøleskap, fryseboks og elektriske gressklippere blir også tatt med. Dette blir hentet på egen bil. Dette bør derfor samles og settes for seg, adskilt fra øvrig grovavfall.

Du kan sette ut maks 15 enheter pr husstand, og maks 50 kg og 2 meters lengde pr enhet. Avfallet samles slik at renovatøren lett kan se hva det er. Det må stå lett tilgjengelig for renovatør, og må ikke legges foran avfallsbeholderne. Større oppsamlingsplasser for flere boenheter bør unngås om mulig.

Dette er ikke grovavfall: Sekker med avfall, mindre gjenstander, vinduer, farlig avfall som maling, gassbeholdere, brannslukkingsapparat eller lignende, betong, stein og jord, bildekk, hageavfall, bensindrevne gressklippere/snøfresere, møbler av glass eller med glassflater, dusjkabinett o.l.

Brukbare ting:
Husk at brukbare ting enkelt kan gis bort eller selges på for eksempel finn.no, kjøp/salg/gi bort-grupper på Facebook eller leveres til bruktbutikker eller loppemarkeder. På denne måten kan andre få gleden av ting som du ikke lenger trenger. Det som samles inn som grovavfall håndteres som restavfall, og vil ikke gjenvinnes eller komme andre til nytte.

Mye av avfallet som leveres som grovavfall kan sorteres og leveres gratis på gjenvinningsstasjonene. Vi oppfordrer de som har mulighet til å benytte gjenvinningsstasjonene slik at mest mulig gjenvinnes.

 

Ordningen som gjelder i din kommune

I Tønsberg kommune er det innsamling av hage- og grovavfall hos alle innbyggerne, også de som tidligere tilhørte Re kommune. Tjenesten er inkludert i renovasjonsgebyret.

Hentedager:
Søk opp hentedagene som gjelder for deg her på hjemmesiden, eller bruk appen Min Renovasjon.
For våren 2020 er det innsamlingsperiode i følgende uker:
Grovavfall: uke 10, 11, 12 og 13
Hageavfall: uke 14, 15, 17, 19 og 20

For høsten 2020 er det innsamlingsperiode i følgende uker:
Grovavfall: 37, 38, 39 og 40
Hageavfall: 41, 42, 43, 44 og 45

Papirsekker til hageavfall:
Du kan bestille sekker i forkant av innsamlingen. Sekkene blir da levert hos deg. Sekkene bestilles i løpet av en to-ukers periode vår og høst.

Bestilling av hageavfallssekker våren 2020 gjøres i uke 8 og 9, siste frist fredag 28. februar.
Sekkene bestilles via melding i appen Min Renovasjon, eller via skjema her på hjemmesiden vår som kun er tilgjengelig i bestillingsperioden.
Vi gjør oppmerksom på at du ikke får kvittering på melding sendt inn via appen, meldingen registreres rett inn i vår kundesystem.
Bestilte sekker leveres ut i uke 10, 11 og 12.

Det er maks 15 sekker pr. husstand.

Du kan også hente hageavfallssekker på Tønsberg kommunes lager på Kilen fra og med 16.03.20. Åpningstidene er mandag til torsdag 07.00 – 15.00 og fredag 07.00 – 14.00. Adressen er Kilengaten 24, Tønsberg.

Du som bor i Holmestrand eller Horten kommune kan bestille henting av hage- og grovavfall til fastsatte datoer vår og høst. Bestillingen må gjøres innen fastsatte frister.
Du vil bli belastet et gebyr ved bestilling, som kommer på faktura for kommunale gebyrer.

Bestillingsfrister vår og høst 2020:
Frist for å bestille henting av grovavfall er fredag 20. mars og fredag 25. september
Frist for å bestille henting av hageavfall er fredag 8. mai og fredag 23. oktober. 
Bestillingsperiode for hageavfallssekker våren 2020 er i uke 8 og 9, med siste frist for bestilling fredag 28. februar.

Papirsekker til hageavfall:
Du kan bestille sekker i forkant av innsamlingen. Sekkene blir da levert hos deg.
Sekkene bestilles i løpet av en to-ukers periode vår og høst.
Våren 2020 kan sekker bestilles i uke 8 og 9, med siste frist for bestilling fredag 28. februar.  
Det er maks 15 sekker pr. husstand, og du vil bli belastet et gebyr for sekkene.

Sekkene bestilles via melding i appen Min Renovasjon, eller via skjema her på hjemmesiden vår som kun er tilgjengelig i bestillingsperioden.
Vi gjør oppmerksom på at du ikke får kvittering på melding sendt inn via appen, meldingen registreres rett inn i vår kundesystem.
Bestilte sekker leveres ut i uke 10, 11 og 12.

 

Hageavfall:

I Færder kommune er det innsamling av hageavfall hos alle innbyggerne. Tjenesten er inkludert i renovasjonsgebyret.

Hentedager:
Søk opp hentedagene som gjelder for deg her på hjemmesiden, eller bruk appen Min Renovasjon.

For våren 2020 er det innsamlings periode i følgende uker:
Uke 14, 15, 16 og 18.
På Veierland hentes hageavfallet 23. mars.

For høsten 2020 er det innsamlingsperiode i følgende uker:
Uke 44 og 45.
På Veierland hentes hageavfallet 22. oktober.

Hageavfallet hentes på vanlig hentedag.

Papirsekker til hageavfall:
Du kan bestille sekker i forkant av innsamlingen. Sekkene blir da levert hos deg. Sekkene bestilles i løpet av en to-ukers periode vår og høst. Siste frist for bestilling var 28. februar.

19.03.20
Hageavfallssekker kan hentes utenfor Færder kommunes servicesenter i Tinghaugveien 16.
Det er kun en bunt (15 sekker) pr husstand.



Grovavfall:

Du kan bestille henting av grovavfall vår og høst til fastsatte datoer. Du vil bli belastet et gebyr for hentingen, som blir fakturert på faktura med kommunale gebyrer.

Fristen for å bestille henting våren 2020 er fredag 20. mars.
For beboere på Veierland er fristen for å bestille henting av  grovavfall fredag 29. mai. 

Fristen for å bestille henting høsten 2020 er fredag 2. oktober.
For beboere på Veierland er fristen for å bestille henting av grovavfall fredag 2. oktober.

Ta kontakt med vår kundeservice på e-post (post@vesar.no) eller telefon for bestilling.

Hageavfall:
I Færder kommune er det innsamling av hageavfall hos alle innbyggerne. Tjenesten er inkludert i renovasjonsgebyret.

For våren 2020 hentes hageavfallet fredag 23. mars på Veierland.
For høsten 2020 hentes hageavfallet fredag  22. oktober på Veierland.

Søk opp hentedagen som gjelder for deg her på hjemmesiden, eller bruk appen Min Renovasjon.

Papirsekker til hageavfall:
Du kan bestille sekker i forkant av innsamlingen. Sekkene blir da levert hos deg. Sekkene bestilles i løpet av en to-ukers periode vår og høst.

Papirsekker til hageavfall:
Du kan bestille sekker i forkant av innsamlingen. Bestillingen må gjøres i løpet av en fastsatt toukers periode vår og høst.
Sekkene blir da levert hos deg.  Siste frist for bestilling var 28. februar.

19.03.20
Hageavfallssekker kan hentes utenfor Færder kommunes servicesenter i Tinghaugveien 16.
Det er kun en bunt (15 sekker) pr husstand.

Grovavfall:
Du kan bestille henting av grovavfall vår og høst til fastsatte datoer. Du vil bli belastet et gebyr for hentingen, som blir fakturert på faktura med kommunale gebyrer.

For beboere på Veierland er fristen for å bestille grovavfall:
Våren 2020: Fredag 29. mai
Høsten 2020: Fredag 2. oktober.

Ta kontakt med vår kundeservice på e-post (post@vesar.no) eller telefon for bestilling.

Back to top