Sommer på kundeservice
Årets sommervikarer
Det siste året har Sandra og Yannik jobbet som formidlere ved Kunnskaps- og opplevelsessenteret ved Den Magiske Fabrikken. Der har de gjennomført undervisningopplegg om kildesortering, bærekraft og fornybar energi for både 6. og 9. trinn. De har derfor god erfaring med å forklare viktigheten av kildesortering, noe som kommer godt med i jobben som sommervikar på kundeservice.
– Vi er vant til å forklare f.eks. matavfallets kretsløp, og det har helt klart vært en fordel som sommervikar på kundeservice, mener Sandra.
I seks uker har de tatt imot telefoner og besvart e-post henvendelser ved Vesars kontor i Rygg Miljøpark.
Engasjerte innbyggere
– Mange ringer inn og ber om tips til hvordan de kan bli bedre til å kildesortere, og det er jo bra, sier Sandra. – Og gøy, skyter Yannik inn. De er enige om at sommerens høydepunkt har vært å hjelpe innringere å kildesortere bedre, og høre hvor engasjerte folk er.
Noen gjengangere
Det er en del spørsmål som går igjen. – Åpningstider og ødelagte beholdere, er de vanligste henvendelsene, mener Yannik. Det er veldig greit å svare på når de ulike gjenvinningsstasjonene holder åpent, og så gjør vi så godt vi kan for at ødelagte beholdere blir skiftet ut så raskt som mulig.
I tillegg er en del som ringer inn etter å ha hatt sommerfester, for da kan ofte beholderen for glass- og metallemballasje være ganske full. Men det finner vi løsninger på, smiler Yannik.
Overraskende spørsmål
- Det er en del overraskende spørsmål innimellom, forteller Sandra. På spørsmål om hva det rareste hun er blitt spurt om, begynner hun å le. – Det må være hvordan man skal sortere en telefonstolpe.
Yannik syns det er morsomt at det er noen litt underlige spørsmål og problemstillinger innimellom de litt mer ordinære henvendelsene. – Det morsomste spørsmålet jeg har fått i sommer er hvor man skal kaste redningsflåten – da grublet jeg fælt, sier Yannik og ler. Han forteller at uansett hvor rare spørsmål han fikk, var det alltid noen på kontoret eller på gjenvinningsstasjonen som kunne hjelpe han å finne en løsning. – De som jobber på gjenvinningsstasjonene kan veldig mye, og har stort sett svar på det meste. Det er veldig interessant å høre hvordan de resonnerer seg frem til hvor og hvordan ulike ting skal leveres.
Telefonstolpen kunne leveres som impregnert trevirke på gjenvinningsstasjonen, på samme måte som f.eks. jernbanesviller. Når det gjaldt redningsflåten, var spørsmålet om den fremdeles inneholdt en sprengstoffladning (som sikrer at flåten blåses raskt opp dersom den utløses). Denne må fjernes før flåten kan leveres inn ved en gjenvinningsstasjon. Dersom den ikke er fjernet, må flåten returneres til et godkjent verksted, maritimt avfallsanlegg eller produsent. Dette er for å unngå miljøskader og sikre at materialene blir riktig gjenvunnet.
Friskt pust
Renovasjonssjef i Vesar, Trond Børge Sille, er godt fornøyd med sommervikarenes innsats. - Det har vært både hyggelig og nyttig å ha Sandra og Yannik hos oss i sommer, sier han. De stiller gode spørsmål og har vært et friskt pust blant oss som har vært her en stund. Vi er veldig takknemlige for måten de har stilt opp på i sommer!